miercuri, 7 ianuarie 2009

Despre invatamant

Una din cauzele importante care au favorizat si favorizeaza (sau poate chiar au generat , intr-o oarecare masura) actuala stare de fapt a fost si ramane precaritatea invatamantului . Precaritate care are radacini intinse dincolo de anul 1989 .

De fapt , daca stau sa ma gandesc bine , invatamantul socialist a prefigurat , intr-un anume fel , actuala paradigma neo liberala . De ce fac aceasta afirmatie ? Iata de ce :

Imi amintesc , cu tristete , laitmotivul anilor de liceu : “invata , daca nu vrei sa ajungi sa tragi la saiba” . Deci nu “invata ca sa poti intelege lumea in care traiesti” , nu “invata ca sa-ti poti descoperi chemarea” , nu “invata ca sa poti contribui la eforturile celor care te-au precedat” . Nu . Invata ca sa te poti sustrage muncii fizice . Invata ca sa poti parveni . Aceasta viziune pernicioasa , cultivata cu furie atat de parinti , cat si de profesori , a condus spre dezvoltari aberante . Astfel , a aparut o adevarata “micro industrie liberala” avant la lettre : meditatiile . Profesorii - meditatori erau cotati dupa un singur criteriu : raportul dintre numarul de elevi meditati si numarul celor care reuseau “la facultate” . Cu cat acest raport era mai mare , cu atat profesorul era mai cautat , mai influent si mai bine platit . Nu conta daca respectivul elev avea sau nu inclinatii spre o anume meserie . Nu conta nici macar daca avea sau nu habar despre ce anume presupune o anumita specializare . Important era “sa intre” . Indiferent unde , numai “sa intre” . Imi revine , aproape obsesiv , in minte , metoda unui asemenea meditator : testa elevul , dupa care ii spunea : “tu esti de TCM” , “tu esti de mecanica fina” , “tu esti de turnatorie” , s.a.m.d. Asa se face ca , spre sfarsitul ultimului deceniu de “comunism” , intreprinderea Nicovala avea o aripa intreaga plina-ochi cu “ingineri” care priveau , opt ore pe zi , o planseta pentru desen tehnic . “Ingineri” care au devenit , dupa “revolutie” , orice altceva , numai ingineri nu .

Zisa “revolutie” a deschis noi perspective pentru procesul de pervertire inceput sub “comunisti” . Odata ce a devenit clar ca exista cai mai scurte si mai directe catre statutul de parvenit , scoala a ajuns (dintr-un loc in care , de bine , de rau , se mai invata cate ceva) un loc de socializare , un fel de scena pe care se exhiba insemnele exterioare statului social pe care genitorii “elevilor” il au (sau spre care acestia din urma tind) . Ierarhiile acestor grupuri au ajuns sa se stabileasca in raport de “situatia materiala” si (sau) de forta pumnului . Prietenia a fost inlocuita de cultivarea relatiilor . Iubirea inocenta a devenit sex ocazional si animalic . “Internetul” (a se citi “mess-ul” si “Hi5”, uneori referate.ro) s-a substituit cartii . Materialismul cel mai mocirlos cu putinta a exclus orice urma de idealism . Forma a inlocuit , in sfarsit si cu totul , fondul . “Progresul” , atat de drag unora dintre noi , este deplin .

Si din aceasta “scoala” asteptam sa se ridice cei care vor trebui sa indrepte greselile noastre ? Cei care vor avea de rezolvat problemele cvasi insolubile create (sau tolerate) de catre noi ? Cei care vor trebui sa gaseasca o alta cale pentru a putea merge inainte ? Pentru a putea supravietui ?

Sunt aceste asteptari justificate ? Sunt ele macar rationale ?

Si ca intregul sa fie indestulator , putinii tineri cu adevarat studiosi , cei care ar putea face diferenta , sunt recrutati de “vanatorii de capete” americani (in principal) . Momiti cu sume de bani mari in raport cu ceea ce pot spera aici , dar derizorii in raport cu valoarea lor , acesti tineri pleaca sa suplineasca nevoile si sa umple golurile “invatamantului” american . Societatea noastra nu are nevoie de ei , asa ca nu gaseste cai si resurse sa-i pastreze . Noi apreciem si rasplatim fotbalistii , manelistii , “bancherii” , notarii , avocatii , contabilii , “politicienii” si altii asemenea lor . Intr-un cuvant , cultivam , stimulam si rasplatim parazitii …

P.S. Este de remarcat felul in care inteleg americanii si occidentalii sa-si rezolve problema invatamantului . Fostii vanatori de sclavi care terorizau Africa neagra in sec. XVI – XIX s-au metamorfozat in vanatori de capete . Acum bantuie tarile “in curs de dezvoltare” si au inlocuit harapnicul si lanturile cu purcoiul de dolari . Dincolo de aceste aparente , au ramas aceeasi : animale de prada . Iar sclavul a ramas sclav . Fiindca sclav ramai , indiferent daca esti legat cu lanturi pe o plantatie sau esti inchis intr-o colivie cu gratii de aur (calp) …

4 comentarii:

tibor hartel spunea...

Imi place mult articolul. Interesant este ca in semestrul 1 exact asta a fost problema dezvatuta in diferite clase pana la clasa a xii a. Pentru cine invatzam de fapt? Totzi stim/cunoastem "zicerea" devenita deja plictisitoare a profesorilor: "invatza ca pentru tine invetzi". Desi este foarte multa intzelepciune in asta, sunt sigur ca 80% habar nu au ... care este de fapt. Plus, ar fi prea usor sa scapam doar cu invatzatul pentru noi. Nu e destul. Invatzam pentru comunitatea noastra! Si aici deja treaba se contopeste cu ce ai scris. Invatza pentru ceilaltzi, si sa ai curajul, si sa potzi spune celorlaltzi tot ce stii si ce simtzi, in mod sincer si clar. Acest lucru de fapt se stia inca din evul mediu si renastere: tinerii erau trimisi si ajutatzi sa plece in "vest" sa invetze cu conditzia sa...vina inapoi si sa aplice aici cunostiintzele! Cat de departe sunt acele vremuri...si cat de urgent ar fi si pentru noi asta. Intr-o Romanie care este "as" in a-si distruge elita (mai nou, deloc surprinzator, este cum Florin Piersic este luat la suturi...). De fapt multzi cercetatori care au studiat tot feluri de societatzi, altele decat occidentale, au ajuns la conditzia ca societatea se pierde daca se pierde..."meaningul" (rostul, esentza, scopul, principiul...este mult de vb si despre asta). Societatea actuala, bazata pe consum...in acest sens este deja pierduta...pur si simplu pentru ca toate valorile care creaza si mentzin comunitatea sunt practic spulberate de "chemarea" spre consum, care ni se arata in toate canalele posibile. Mult de zis.

Ceea ce aztazi se numeste educatzie este de fapt ceva ce este in deriva. Inca din fericire exista acele persoane care sa poata spune care este punctul de reper in aceasta deriva a noastra. Acel punct de reper ar fi de fapt scopul educatziei. Dar actualmente nimeni nu vrea sa produca oameni ganditori si de calitate... Dupa aceea, ne pierdem cu totul...

Felicit articolul, autorul.
Cu respect,
Tibi

Anonim spunea...

Ceea ce s-a scris in acest articol, este foarte adevarat. As vrea sa subliniez numai faptul ca, fata de ceea ce a fost inainte de revolutie in invatamint, acum este o jale totala. NU VA PUTETI IMAGINA CEEA CE SE PETRECE IN INVATAMANTUL ROMANESC IN PREZENT, NU VA PUTETI IMAGINATI CEEA CE ESTE IN SCOLI. Este de speriat cu ce tineri se va "alimenta" societatea in viitor. De fapt, asta este problema, societatea actuala este asa de putreda, ca nici nu se baga in sema necesitatea educarii tinerilor. De fapt, DE CE SA-I EDUCI, SCAVII TREBUIE SA FIE TIMPITI GRAMADA, SA FIE SOCIETATE DE CONSUM. Nicaieri in lume nu se face scoala adevarata, nu se educa, pentru ca s-ar pierde mina de lucru, prostimea, atit de utila celor care-i exploateaza.
Este foarte mult de povestit si treburile sunt foarte complexe. In scoala se zice animiti/anumite retardati spun, "elevul nostru stapinul nostru". Din punct de vedere biologic, etologic, nu exista o prostie mai mare. Nu exista. In schimb, elevul, tinarul, este angajat si asculta de "omul cu bani", care este miezul societatii actuale. Tinarul este impresionat de miliardari, idiferent daca miliardarul este hot, idiot sau daca si-a facut banii muncind. Din pacate trebuie bani, asta este, suntem dependenti de bani din cauza conceptiei sociale actuale bolnave, din care nu avem cum evada.
Mai rau, in prezent se copiaza la bacalaureate pe rupte, toti cretinii iau note mai mari decit cei care invata dar nu au tupeul sa copieze. Exista o catastrofa de eleva, care abia a terminat liceul si acum este studenta la....medicina. Nu se poate scrie destrul ca sa se arate cu adevarat dezastrul din invatamintul actual.
Felicitari pentru articol.

Anonim spunea...

@ Cosmin si Tbi

Pentru mine devine din ce in ce mai clar ca lucrurile se indreapta , inexorabil , spre dezastru . Se poarta discutii interminabile despre “criza” , dar nimeni nu aduce in discutie cauza reala a acestei asa numite crize . Constatam ca avem probleme grave pe toate palierele societatii , ca mecanismul tinde spre colaps , dar recurgem la paliative care au in vedere efectele , iar nu cauzele . Vedem ca actualul sistem politic este cladit pe coruptie si lacomie , si ca nu poate genera altceva decat nenorocire , dar ne incapatanam sa clamam ca este unicul acceptabil . Privind la felul in care decurg lucrurile , imi vin in minte , tot mereu , versurile scrise de Cosbuc , celalalt mare poet al nostru :

“Corabia-n zari , spre stanci acum pluteste ,
O vezi ? Si nici un brat n-o carmuieste .
Pirati in ea , si numara grabit
Averi , si lacomi scot ce-au jafuit .
Nici stanca nu o vad , n-aud furtuna ,
La bani li-e gandul tot , si-mpart intr-una ,
Iar marea-i duce-ncet , dar drept spre stanci .
La ce-as canta , romani , cuvinte-adanci …”

Anonim spunea...

@Florin si Tibi
Versurile lui Cosbuc subliniaza foarte bine problema sociala mondiala, nu numai nationala. Toata organizarea sociala, sistemul de valori, politicul, este in asa fel gindit incit o patura sociala subtire sa poate exploata cit mai bine restul oamenilor. Exista o carte pe care dupa ce termin cu tot ceea ce am pe cap in acest an vreau sa o citesc, nu mai retin titlul si autorii, am aruncat doar o privire cu Tibi peste ea intr-o seara, este a unei colege, Letitia si este vorba despre febomenul sclaviei actuale, despre modul in care marile concerne, vestul "civilizat" exploateaza mina de lucru ieftina. Este imaginea reala a societatii de consum actuale, acolo se poate vedea cit de "adevarata" este democratia.