Din ciclul
“… Critica adusă evreilor înseamnă antisemitism .
Critica adusă ţiganilor înseamnă rasism .
Critica adusă revizionismului maghiar înseamnă nationalism .
Batjocorirea românilor înseamnă manifestarea dreptului la libera exprimare …”
Iata cum ar putea arata , in linii mari si foarte pe scurt , un posibil ghid de “politica a pasilor marunti” pentru uzul iredentistului maghiar de pretutindeni :
1. Pretindem , in permanenta si fara jena , mai mult . Si mai mult . Din ce in ce mai mult . Concomitent , ne dam loviti (adica discriminati) .
2. Ca sa aflam cat de mult putem intinde coarda de la un pas la altul , provocam . Daca constatam ca am sarit calul si suntem in pericol sa generam riposta , retractam , nuantam , negam sau dam vina pe traducator (dupa caz) . Daca vedem ca fraierii inghit galusca , continuam .
3. Putem fi (si suntem) perversi si lasi : scopul scuza mijloacele . Transmitem mesaje oficiale cu o puternica tenta iredentista prin intermediul unei persoane private si nu prea (spre exemplu sotia ambasadorului Ungariei la Bucuresti) , mesaje completate de mesager (din initiativa proprie sau nu) cu indemnuri si sustineri clar jignitoare si provocatoare la adresa majoritarilor . Asta exact in timp ce o alta persoana privata spanzura , simbolic , la Miercurea Ciuc , papusa-efigie a lui Avram Iancu si oficiali locali romani de etnie maghiara depun juramantul de credinta fata de Budapesta .
sursa foto : http://www.e-stireazilei.ro/stirea-zilei-despre.aspx?sub=Avram%20Iancu&id=123
4. La protestul (sincer sau interesat si formal al) fraierilor venim cu explicatii de genul “avem dreptul sa ne exprimam dezideratele (si interesele regionale) fara sa incitam” (dupa cum declara , prompt , Csaba Ferenc Asztalos , presedintele Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii) sau “astea ne sunt aspiratiile legitime” (presedintele UDMR) . Adica sa cultivam segregarea etnica cu puternice tendinte spre purificare pe criterii etnice si sa incitam la violenta extrema pe acelasi tip de criterii inseamna , strict in ceea ce ne priveste , "interes regional" si "asipratie legitima" .
5. Daca fraierii nu se multumesc cu nuantarile si devin prea insistenti , ii stampilam imediat drept nationalist-extremisti (eventual comunisti) si-i reclamam , preventiv , la Consiliul Europei .
6. Daca cumva observam intentia institutiilor competente de a aplica legea , tipam ca din gura de sarpe : discriminare etnica care poate degenera imediat in conflict etnic .
7. Cand fraierii se calmeaza si uita , reluam cu punctul 1 .
________________________________________________________
Intre timp , bouleanul din fruntea Ministerului de Externe declara : “L-am rugat pe ambasador sa nu dea doar scrisoarea, ci si sa se delimiteze de aceste adaugiri care au fost atribuite premierului ungar”. Ce trece cu vederea bouleanul tine de evidenta : “scrisoarea” nu este un accident , ci o manifestare logica care urmeaza , oarecum firesc , unui lung sir de manifestari asemanatoare .
UPDATE : “Csibi Barna (calaul din Miercurea Ciuc , n.m.) s-a autoproclamat de câţiva ani comandant al Plutonului Secuiesc din cadrul Batalionului Wass Albert al Gărzii Maghiare, organizaţie care a fost scoasă în afara legii în Ungaria, cu doi ani în urmă, de către justiţia ungară la cererea procurorului general din ţara vecină. În România însă Garda Maghiară a zburdat în voie în ultimii doi ani, organizând inclusiv tabere, ca, de exemplu, vara anului trecut, în comuna Dorolţ din judeţul Satu Mare, unde a participat şi liderul partidului de extremă dreapta Jobbik din Ungaria, Gabor Vona. Nici poliţia, nici justiţia, nici Parchetul nu au avut nicio reacţie la astfel de manifestări extremiste, cu caracter revizionist şi irredentist”. (sursa aici)
Nota mea : spre deosebire de maresalul Antonescu , căruia i-a fost dărâmată inclusiv statuia din incinta bisericii ctitorite de el în Transilvania ( la presiunile “societatii civile” si a organizatiilor evreiesti) , Wass Albert are , in continuare , numeroase statui , atat in Transilvania , cat si in Ungaria . Asta in pofida faptului ca figureaza si astazi in nomenclatorul criminalilor de razboi al Muzeului Holocaustului . Cum se explica , oare , dublul etalon folosit atat de “societatea civila” , cat si de (altfel extrem de) intransigentii evrei ?
UPDATE : Ambasadorul rugat i-a dat cu flit bouleanului : "Oszkar Fuzes a declarat, joi, in legatura cu mesajul premierului Viktor Orban, ca nu are nimic de care sa se delimiteze, deoarece nimeni din partea Ungariei nu a spus nimic in legatura cu autonomia sau cu Ardealul" (vezi aici) .
UPDATE : Mai jos textul scrisorii , asa cum a fost prezentat de Ambasada Ungariei la Bucuresti . Din pura curiozitate , as vrea sa stiu cum se traduce sintagma "Tisztelt Honfitársaim" . Daca cumva traducerea corecta este "Stimati concetateni" , din capu' locului avem o problema . Una mare ! De ce ? Iata definitia cuvantului concetatean : cetățean al unui stat considerat în raport cu ceilalți cetățeni ; compatriot . Ori este evident ca Victor Orban nu este concetatean cu cei carora li se adreseaza , decat in cazul in care considera ca Transilvania este provincie maghiara .
Infirma cineva cu traducerea ?
UPDATE : Mai jos textul scrisorii , asa cum a fost prezentat de Ambasada Ungariei la Bucuresti . Din pura curiozitate , as vrea sa stiu cum se traduce sintagma "Tisztelt Honfitársaim" . Daca cumva traducerea corecta este "Stimati concetateni" , din capu' locului avem o problema . Una mare ! De ce ? Iata definitia cuvantului concetatean : cetățean al unui stat considerat în raport cu ceilalți cetățeni ; compatriot . Ori este evident ca Victor Orban nu este concetatean cu cei carora li se adreseaza , decat in cazul in care considera ca Transilvania este provincie maghiara .
Infirma cineva cu traducerea ?
UPDATE : “Csibi Barna (calaul din Miercurea Ciuc , n.m.) s-a autoproclamat de câţiva ani comandant al Plutonului Secuiesc din cadrul Batalionului Wass Albert al Gărzii Maghiare, organizaţie care a fost scoasă în afara legii în Ungaria, cu doi ani în urmă, de către justiţia ungară la cererea procurorului general din ţara vecină. În România însă Garda Maghiară a zburdat în voie în ultimii doi ani, organizând inclusiv tabere, ca, de exemplu, vara anului trecut, în comuna Dorolţ din judeţul Satu Mare, unde a participat şi liderul partidului de extremă dreapta Jobbik din Ungaria, Gabor Vona. Nici poliţia, nici justiţia, nici Parchetul nu au avut nicio reacţie la astfel de manifestări extremiste, cu caracter revizionist şi irredentist”. (sursa aici)
Intre timp , zilele astea a aparut o “statuie controversată în centrul oraşului Odorheiu Secuiesc. Chipul seamă izbitor cu cel al lui Wass Albert, un poet maghiar considerat criminal de război. Pe soclu nu e trecut nici un nume, scrie doar "Secuiul Rătăcitor". Localnicii ştiu bine însă despre cine este vorba”. (sursa aici)
Nota mea : spre deosebire de maresalul Antonescu , căruia i-a fost dărâmată inclusiv statuia din incinta bisericii ctitorite de el în Transilvania ( la presiunile “societatii civile” si a organizatiilor evreiesti) , Wass Albert are , in continuare , numeroase statui , atat in Transilvania , cat si in Ungaria . Asta in pofida faptului ca figureaza si astazi in nomenclatorul criminalilor de razboi al Muzeului Holocaustului . Cum se explica , oare , dublul etalon folosit atat de “societatea civila” , cat si de (altfel extrem de) intransigentii evrei ?
- va urma -
8 comentarii:
Pacat si foarte urit. Chestii de aces gen nu fac altceva decit sa puna paie pe foc si sa genereze noi conflicte. Manefestari de acest gen, cu Avram Iancu spinzurat, nu fac altceva decit sa incinga spiritele, in mod sigur chiar treaba asta se vrea, altfel nu vad logica gestului. In mod normal, ar trebui sa traim in armonie romani, unguri, sasi etc. In mod clar astfel de manifestiatii trica totul.
De ce au loc si de ce sunt permise???? Datorita voturilor valoroase ale UDMR. Prostitutia politica. Simplu.
Sa traim in armonie (inclusiv interetnic) este un deziderat frumos , dar utopic . De cele mai multe ori nu suntem capabili sa traim in armonie nici macar cu noi insine ... Ar fi mult mai rezonabil si aproape suficient daca am incerca sa ne respectam (si pe noi insine , si reciproc) .
Pe de alta parte , cred ca trebuie sa subliniez : randurile mele nu au in vedere maghiarii in general , ci exclusiv pe acei maghiari care gandesc si se manifesta iredentist-sovin* . Respect si pretuiesc dragostea si devotamentul fata de poporul caruia - foarte probabil nu intamplator - ii apartinem , dar detest si dispretuiesc sovinismul tâmp , arogant si agresiv .
___________________________________
De ce au loc asemenea manifestari ? Un raspuns destul de amplu la aceasta intrebare ni-l da Lorenz (vezi inclusiv articolele anterioare pe aceasta tema) .
De ce sunt permise asemenea manifestari este intrebarea esentiala . Iar raspunsul la aceasta intrebare nu este , cred eu , chiar asa de simplu … In mod cert si prostitutia politica face parte din raspuns , dar este mai degraba (tot) un efect ; cauzele sunt ample si nu toate evidente .
* Șovinism n. Naționalism agresiv și extremist, care propagă exclusivismul național și intoleranța. Atitudine politică retrogradă în afirmarea dușmănoasă a superiorității unei națiuni asupra altora, în manifestarea exclusivismului național.
Iredentism s.n. Mișcare politică naționalist-șovină ai cărei partizani urmăresc anexarea unor teritorii în care conaționalii lor sunt în minoritate.
Florinne, iti dau dreptate, poate ca "in armonie" este prea mult spus, dar ar trebui sa traim macar in liniste.
Probabil sunt multi maghiari carora le-ar fi jena sa faca astfel de gesturi (spinzurarea simbolica a lui Avram Iancu), acolo a fost mina citorva tembeli, sovini cu adevarat.
Din pacate, cred ca probleme de acest gen vor mai fi, mai ales acum cu ....democratia si politica in floare. Pe vremea lui Ceausescu, era mai multa liniste din acest punct de vedere.
Fac pariu ca nu multi stiu mare lucru despre motivele pentru care Avram Iancu este un simbol al poporului roman , dar aceasta situatie nu anuleaza faptul . Spanzurarea unui simbol al poporului roman inseamna , in fapt , manifestarea deocamdata simbolica a dorintei (intentiei) de a ne spanzura . Pe toti .
Asemenea , nu cred ca sunt foarte multi maghiari carora sa le treaca (la modul serios) asa ceva prin cap si cred ca sunt si mai putini cei capabili , la o adica , de punerea in practica a unor asemenea ganduri .
Cu toate astea , gesturile unor indivizi de tipul cretinului din Miercurea Ciuc sunt deosebit de periculoase ; in anumite circumstante istorice pot declansa (cataliza) manifestari de mase cu consecinte terifiante . Istoria nu foarte indepartata ne arata cu exactitate unde pot duce asemenea dorinte .
Dar noi , in numele unei tolerante prost intelese si ipocrite pe deasupra , ne facem ca ploua . Lasand asemenea fapte nepedepsite de lege intredeschidem cutia Pandorei . Paliativele de genul detasarii cretinului (care este functionar public ANAF) in Apuseni (la Abrud) sunt circ ieftin pentru satisfacerea altor cretini . Un circ care indeplineste , insa , aproape toate conditiile sa poata degenera .
Mai devreme sau mai tarziu asemenea greseli se deconteaza . Din greu si de catre toti …
@ Florin - sunt absolut de acord cu valoarea simbolica a acestui gest / si a acestor gesturi. Nu stiu ce s-a facut impotriva autorului, nu stiu daca oficialii si-au cerut scuze - nu am timp de urmarit. Insa este clar ca astfel de manifestari de tribalitate 'hardcore' nu sunt de ajutor nici maghiarilor - nici romanilor.
O zi faina,
Tibi
Este chiar interesant de urmarit felul in care (se) escaladeaza situatia din absolut toate punctele de vedere : si economic , si politic , si social , si spiritual , si interetnic , si in relatia cu natura , s.a.m.d. .
Este si mai interesant de incercat sa intelegem pentru ce toate astea si , mai ales , care vor fi consecintele inevitabile ale intreprinderii ...
In ceea ce priveste cazul punctual al cretinului din Miercurea Ciuc , lucrurile sunt simple : ar trebui aplicate imediat prevederile legii penale . Dar nu aplicate in sensul de a-l ajuta (pe faptuitor) sa se sustraga raspunderii penale , ci aplicate ferm , cu severitate maxima , pentru exemplu .
In ceea ce priveste reactia oficialilor , lucrurile sunt clare : refuzul implicit al unora de a aplica legea si refuzul explicit al celorlalti de a se delimita (necum de a-si cere scuze) .
Raspunderea pentru toate aceste abuzuri o vom purta tot noi , fiindca le toleram . Consecintele unor asemenea atitudini (daca raman necorijate) sunt , fara exceptie , inevitabile si deosebit de severe . Este periculos sa le ignoram si este cu totul irational sa speram ca vor ramane fara efecte .
Referitor la efectele unor astfel de manifestari, daca va aduceti aminte, circul care a fost la Mures imediat dupa revolutie.
Avem o perspectiva ampla asupra posibilelor consecinte . Este suficient sa privim catre fosta Iugoslavie . Asa vom intelege si cine si de ce provoaca asemenea intreprinderi , si cine si de ce le sustine , si cine beneficiaza de pe urma lor , si cine sunt cei care trag (din greu) scurta . Putem vedea inclusiv rezultatele practice peste timp pentru comunitatile care au experimentat asemenea abordari …
P.S. Va aduceti aminte de soldatii americani pacificatori fotografiati inaintea unui raid aerian asupra Belgradului langa o stiva de bombe inscriptionate cu “Paste fericit” ? Oare bombele alea au fost suficient de inteligente sa discearna intre sarbi si albanezi sau au schilodit si au omorat la intamplare ?
Trimiteți un comentariu