joi, 20 ianuarie 2011

Cele opt pacate capitale ale omenirii civilizate (VII)


6. Sfaramarea traditiei (II)

Tot catre distrugerea culturii conduce si “atitudinea unei mari parti a tinerilor din ziua de azi fata de parinti (cartea a fost publicata in 1973 , dar afirmatia ramane valabila) , atitudine caracterizata printr-o aroganta dispretuitoare care poate degenera in ura . Tinerii revoltati privesc generatiile mai varstnice ca pe un grup etnic strain si dusman .

Acest tip de atitudine (respectiv raporturile dintre grupurile etnice concurente de-a lungul evolutiei culturale) a fost numit de catre E. Erikson pseudo-speciation (in esenta , o analogie remarcabila intre evolutia divergenta a grupurilor etnice independente si evoluţia filogenetica a speciilor) .

Foarte pe scurt , „unităţile culturale (...) sunt ţinute laolaltă şi totodată deo­sebite de alte unităţi prin rituri şi norme de comportare socială ce au luat naştere de-a lun­gul istoriei culturii” . (...) „Această înaltă preţuire a tuturor simbolurilor grupului propriu e însoţită de un dispreţ corespunzător manifestat faţă de oricare altă unitate culturală comparabilă” .

In consecinta , „orice grup cultural îndeajuns de bine contu­rat are  tendinţa de a se privi pe sine însuşi ca pe o specie proprie, considerînd că membrii altor unităţi comparabile nu sunt cu adevărat şi pe deplin oameni”. Este de retinut ca „în foarte multe limbi ale băştinaşilor termenul utilizat pentru desemnarea membrilor tribului propriu e , pur şi simplu , om" (vezi , spre exemplu , pretentiile tiganilor : dom - rrom - om) .

Prin urmare , daca cei apartinand altor grupuri “nu sunt cu adevărat şi pe deplin oameni” , a-i ucide nu este o crima adevarata (concluzie extrem de periculoasa deoarece poate inlatura inhibitia de a ucide un alt membru al speciei) .

Grupurile etnice concurente dezvolta ad-hoc un port popular inconfundabil . Spre exemplu , in „Europa Centrală, straiele ţărăneşti care să mar­cheze specificul locului au dispărut de mult, ele fiind purtate cu îndîrjire numai în Ungaria, şi anume în acele regiuni unde satele maghiare şi cele slovace sînt foarte apropiate. Acolo, portul popular e afişat cu mîndrie, intenţia vădită a fiecărui grup etnic fiind aceea de a-i supăra pe membrii celorlalte grupuri etnice”.

Acelasi lucru este specific anumitor grupuri de tineri , care , in ciuda nonconformismului clamat , „manifestă , în mod uimitor , tendinţa vizibilă de a se distinge printr-o uniformă” .

Faptul ca tinara generatie incearca sa se distanteze cat mai mult cu putinta de generatia parintilor nu inseamna ca o ignora . Din contra : o studiaza in amanunt pentru a se putea plasa in extrema . Generatia in varsta intelege (chiar daca nu in mod conştient) situatia , care poate escalada rapid . Acest cerc vicios are drept cauza „o perturbare funcţională a procesului de dezvoltare desfăşurat la om în pe­rioada pubertăţii” . Puberul cunoaste tentatia desprinderii de traditiile casei parintesti , fiind instinctual imboldit sa caute noi idealuri (un fel de neofilie fiziologica) si sa si lupte pentru acestea . Functia acestui proces este „aceea de a ajuta la formarea unei anumi­te flexibilitati în cadrul transmiterii - altminteri prea rigide - a normelor comporta­mentale culturale” . Ca orice structura stabila , normele comportamentale culturale presupun pierderea unor grade de libertate , pierdere compensata de anumite mecanisme care ofera reazem si protectie . Flexibilitatea in raport cu aceste norme slabeste mecanismele amintite , expunand puberul anumitor pericole .

In mod normal , perioada neofiliei fiziologice este urmata de o perioada de atasament si respect pentru tot ceea ce e traditional ; „A. Mitscherlich numeşte acest fenomen ascultarea tîrzie". Sistemul alcatuit din  neofilia fiziologica si ascultarea tarzie anihileaza elementele depasite ale unei culturi , mentinandu-i insa structura esentiala , impiedicandu-i  osificarea si asigurandu-i dezvoltarea pe mai departe . „Fiind , în mod necesar , dependentă de interacţiunea foarte multor factori interni şi externi , funcţia acestui sistem poate fi uşor perturbată” .

Despre aceste perturbari si despre consecintele lor , intr-un articol viitor .

Niciun comentariu: