joi, 9 octombrie 2008

O polemica ... *

63. D-lui Tremure , cu toata deferenta , scris de florin staicu, on 06-10-2008 11:54

Marturisesc ca nu citesc frecvent paginile d-vs. Acesta este motivul pentru care deabia azi am dat peste raspunsul d-vs. Pe care l-am citit in diagonala . Urmeaza sa ma uit peste el cu atentia cuvenita , dupa care voi incerca sa vin cu explicatiile si observatiile necesare .

Ca un preambul la acestea : am fost impresionat de abundenta sofismelor pe care va sprijiniti argumentatia raspunsului . Care sofisme , adaugate celor cateva procese de intentie initiate in contra subsemnatului , conduc deja catre anumite concluzii . Oricum , apreciez faptul ca nu evitati dialogul . Chiar daca nu omiteti sa precizati , asa , in treacat , pozitiile de pe care-l purtam : d-vs. , “membru al Uniunii Scriitorilor” , “autorul a 20 de carti, dintre care 5 de poezie” , subsemnatul un umil cizmar care indrazneste sa-si ridice nasul deasupra calapodului . Ca sa inchei rotund , marturisesc spasit ca pana acum nu am auzit de scriitorul si poetul Emil Tremure . Mea maxima culpa . Treceti lipsa in contul lacunelor proprii cizmarilor . Sper sa-mi iertati usoara malitiozitate .

Pe curand , Florin Staicu .

64. D-lui Tremure , despre Eminecu scris de florin staicu, on 06-10-2008 15:03

Deoarece am constatat ca se impune , o sa incep prin a va “dezvalui” calitatea in care va scriu . Singura calitate de care ma prevalez este aceea de cetatean al acestei tari , care judeca cu capul propriu de cand era puber , si care , tot de atunci , face eforturi continue pentru a intelege lumea in care traieste . Prin urmare , daca doriti , puteti sa ma considerati , in continuare , un umil cizmar care indrazneste sa-si ridice nasul deasupra calapodului . Dar sa aveti in vedere ca sunt un cizmar care nu are nici complexe de inferioritate , nici retineri in a-si sustine convingerile . Convingeri formate de-a lungul anilor , si fundamentate pe , indraznesc sa afirm , studiu sustinut .

Acum , ca am epuizat precizarile formale , sa trec pe fond . Nu inainte de a va propune sa-mi permiteti sa va raspund in etape , dat fiind timpul limitat pe care inteleg sa-l aloc acestei corespondente .

O sa incep cu subiectul Eminescu , care este , de departe , cel mai sensibil . Evident , din perspectiva mea . Din capul locului trebuie sa va arat ca imi artibuiti o afirmatie pe care nu am facut-o . Anume ca nu puteti fi “egalul lui Eminescu si al lui Caragiale” . Ceea ce am afirmat eu a fost “…din cate stiu , nu sunteti egalul lui Eminescu . Nici al lui Caragiale” . Prin urmare , toata constructia d-vs. pornita din aceasta , sa zicem , eroare , devine fara obiect .

Fara intentia de a va ofensa , intrebarea d-vs. “ce va face sa credeti ca opera mea nu poate fi comparata cu a lui Eminescu” este oarecum ciudata . Vedeti d-vs. , Eminescu , prin felul in care a trait si prin opera pe care ne-a lasat-o , este nepereche . Deasupra noastra , a tuturor . Inclusiv a d-vs.

Indraznesc sa va arat ca au fost si sunt scriitori (romani) chiar mai prolifici decat sunteti d-vs. . Cu toate astea , nu am auzit ca vreunul din ei sa pretinda ca ar putea fi egalul lui Eminescu , care , spuneti d-vs. , este autorul “unei singure carti , intitulata POEZII” . O asemenea pretentie ar fi , in opinia mea , aproape o blasfemie . Cu toate ca arta si literatura presupun subiectivismul , kilogramul nu este un etalon de masura al valorii . Remarcati ca cele afirmate anterior vin sa va asigure ca sunt de acord cu d-vs. : nu vad “operele scriitorilor ca pe niste bucati de branza care pot fi cantarite si comparate intre ele pe baza greutatii lor” .

Afirmati ca Eminescu este autorul “unei singure carti , intitulata POEZII” , cu toate ca mai la vale , intr-un alt context , mai favorabil , amintiti de articolele jurnalistice ale acestuia . Care articole , stranse intre doua coperti , insumeaza (in una din editiile pe care le am) trei volume . Mari si grele . Dupa cum vedeti , gingasia cu care ati evitat sa dati “dovada de cruzime fata de” mine a fost inutila : am citit – si recitit – tot ceea ce a publicat Eminescu . Ca jurnalist . Si , cu toate ca probabil o sa va surprinda , am citit chiar si Fragmentarium-ul . Si acesta mare . Si greu .

Una peste alta , raman la parerea postata initial : ceea ce ii este permis lui Eminescu , respectiv Caragiale , nu ne este permis noua . Nici mie , umilului cizmar care si-a luat nasul la purtare , nici d-vs. , “membru in Uniunea Scriitorilor” . In pofida celor 20 (douazeci) de volume publicate .

O sa revin cu o analiza alternativa a “Scrisorii a III-a” . Nici ca puteati gasi o ilustrare mai semnificativa a celor afirmate de mine : Eminescu nu a scris nici macar un rand indreptat impotriva poporului roman …

* randurile d-lui Tremure pot fi citite pe pagina http://www.universulromanesc.ro/content/view/206/110/1/6/

4 comentarii:

Hartel spunea...

Buna seara,
va multumesc ca ati postat comentariile. Am citit si raspunsul lui Tremure la Dvs.

Cred ca acest domn, Tremure, a reusit sa acumuleze o cantitate vasta de cunostiintze lexicale (dupa cum se si vede prin miile de cuvinte si exemple practic "varsate/vomitate" pe[ste] Dl. Staicu). Frumos, frumos.

Da, am remarcat si eu, independent de Dl. Staicu, punctarea clara inca de la inceput: si anume ca dansul sta pe 20 de cartzi, si este scriitor etc.

Am sunat 2 colegi, care desi nu sunt oameni de cultura de profesie, dar locuiesc in Bucuresti si sunt oameni de...cultura! (citesc, sunt abonatzi la teatru etc.). Ideea este (si va spun, voi mai intreba...) ca nici unul din ei nu a auzit de "Tremure". Foarte probabil impactul social al domnului Tremure este nesemnificativ.

Cred, prin urmare, interpretez aceasta abordare (de genul: bai, pe cate cartzi stai tu de imi vorbesti asa? - vadim parca?) ca rezultatul unei frustrari profunde.

Problema dlui Tremure, cel putzin in ceea ce priveste acel text pe care l-am citit, este ca ii lipseste "viziunea" larga asupra lucrurilor. Ca om de cultura, ar trebui sa stie ca fiecare popor este unic in felul lui. In acele jertfe a fost o anumita logica. Dar un european niciodata nu va simtzi asta, asa cum nici eu ni o fac.

De ce nu amintitzi si alte realitatzi din viatza indienilor? care ii ridica mult peste ceea ce suntem noi. Cum ar fi "dansul soarelui". Un saman indian sioux a spus ca aceasta aparenta auto chinuire (in viziunea europenilor) are de fapt rolul de a multumi naturii si la spririte toate darurile pe care au dat grulului de-a lungul anului, si de a suferi pentru greselile facute impotriva naturii si a oamenilor.

Tot acel saman sioux a spus ca noi, europenii, ne temem de durere. Ne aburim cu Isus care...de fapt a suferit pentru noi totzi, dar nu avem curajul sa simtzim aceasta suferintza. Asta si explica faptul ca am cam scapat de sub control...

Eu sunt departe de a fi ganditor.

Cred insa ca, valoarea vietzii, scopul vietzii omului si semnificatzia mortzii...au fost cu totul altele la indieni ca la Europeni. Prin urmare, ca sa intzelegi ce fac ei acolo/ce au facut, trebuie sa itzi lasi frumos obiceiurile europene acasa si sa fi indian.

Daca nu faci asta, ... cititzi textul lui Dl Tremure.

Hai ca termin, cred ca nu are rost sa o lalai.
Noapte buna, felicitari pt articol, Dl. Staicu.
Cu respect,
Tibi

Hartel spunea...

Referitoare la ce a scris sau nu Eminescu despre romani.

Intrebarea mea este, daca:

"Voi sunteti urmasii Romei ? Niste rai si niste fameni/ I-e rusine omenirii sa va zica voua oameni !"

- poate fi oare considerat acesta ca fiind indreptat importiva romanilor? recunosc , nu am citit Eminescu, atat cat ar trebui. Simt insa ca exista o anumita probabilitate ca dl Tremure sa confunda si aici un detaliu cu ansamblul, ca si la "indieni".

simt ca acolo a fost vba de un nucleu (o mana) de oameni care au fost vizatzi, foarte probabil, "mari romani", din pacate, stim noi despre ce este vba. Daca Eminescu ar trai foarte probabil ar mai fi folosit el astfel de texte "antiromanesti". oricum, m-ar interesa si parerea Dlui Staicu.
O seara faina,
Tibi

Florin Staicu spunea...

@ Tibi

Motivul pentru care am initiat aceasta polemica este ca nu cred ca problema d-lui Tremure ar fi viziunea sau intinderea acesteia . Mai precis , chiar daca aceasta problema exista , vine in plan secundar . Ceea ce vad eu in anumite articole postate pe respectivul site seamana bine cu o anume tehnica de manipulare destul de perversa , care vizeaza un anume segment de cititori , destul de ingust . Manipulare care poate fi extrem de toxica pentru (o parte dintre) cei vizati .

Cat priveste precizarile mele privind chestiunea amerindienilor (si nu numai) , urmeaza . Am inceput cu Eminescu din mai multe motive . De fapt , referirile d-lui Tremure la Eminescu au fost cele care mi-au atras initial atentia .

Florin Staicu spunea...

@ Tibi

In ceea ce priveste intrebarea d-vs. legata de semnificatia pe care dl. Tremure o atribuie respectivului vers , raspunsul scurt este : nici vorba .

Nu va inselati cand "simtiti" ca versul vizeaza o anumita categorie de , hai sa zicem , romani .

Dealtfel , in partea a doua a raspunsului meu , postata azi pe respectivul site , abordez exact aceasta problema .