Am
primit raspuns la adresa prin care solicitam reexaminarea propunerii :
Raspunsul
de mai jos il voi inregistra luni .
CATRE
PRIMARIA MUNICIPIULUI
SIGHISOARA
Subsemnatul
Staicu Florin , domiciliat in Sighisoara , str. Manastirii nr. 8 , referitor la
cele sustinute de d-vs. in adresa nr. 5.991/IX/1/18.03.2013 , fac , punctual , urmatoarele precizari
:
1. La “Despre bustul lui Petofi si motivul reamplasarii lui” :
- Multe
, prea multe s-au petrecut in
Transilvania inainte de 1918 si in intervalul cuprins intre 1940 si 1944 …
Uneori recursul la istorie nu legitimeaza , ci acuza . Si fiindca dovediti apetenta pentru argumentul istoric , de ce nu lamuriti si ce legatura credeti ca are “revolutionarul-poet” cu
Sighisoara ?
- In
corespondenta dintre noi nu am pus in discutie nici valoarea artistica a
bustului realizat de “apreciatul
sculptor Romulus Ladea" si nici oportunitatea mutarii acestuia dintr-un loc
in altul , ci am propus , pur si simplu ,
edificarea unui grup statuar dedicat multiculturalismului in jurul bustului
acestui “poet-revolutionar” . Grupul statuar ar fi putut sa includa , de exemplu , bustul carturarului sas
Stephan Ludwig Roth (cel asasinat in 1848 de camarazii “poetului-revolutionar”) .
Chiar
daca “s-a considerat ca intrucat in
parcul primariei (sic !) se mai
afla bustul domnitorului Vlad Tepes iar pe cladirea administratiei o placa
comemorativa a episcopului martir
Apor Vilmos (alta personalitate
reprezentativa pentru Sighisoara , n.m.) , bustul lui Petofi ar fi mai potrivit de amplasat in bastionul cizmarilor (sic
!)” , eu am o parere contrara , adica bustul ar fi trebuit sa ramana acolo unde
i-a fost locul , sau , mult mai bine
, acolo unde se afla in momentul de fata . Argumente in sprijinul parerii mele gasiti in scrierile “revolutionarului-poet”
dedicate poporului roman si studiind activitatea revolutionara a acestuia . Prin urmare , nici argumentul cu “s-a considerat ca intrucat” nu-mi pare
a fi valid .
-
In ceea ce priveste referirile la “obligatiile morale , de onoare”
izvorate din “gentlemen’s agreement”-ul incheiat intre “autoritati” si “reprezentantii
comunitatii maghiare” , ma abtin (cu greu) de la orice comentariu .
-
In ceea ce priveste sustinerea d-vs. cum ca “daca bustul lui Petofi nu se
amplasa (sic !) in bastionul cizmarilor (sic !) el trebuia reamplasat in fata primariei
(sic !) , acolo unde a si stat atata vreme fara
a leza pe cineva” , ma vad obligat sa resping cu fermitate procesul de
intentie pe care mi-l insinuati in contradictie vadita cu propunerea facuta .
Pe
de alta parte , nu pot ocoli o intrebare fireasca : de unde stiti d-vs. ca bustul respectiv nu a lezat sensibilitatile
nimanui ?
-
Relativ la “Asadar, si intr-un caz si in celalalt, ”turistii care ne vor vizita
ar putea asocia Sighisoara cu Petofi Sandor si cu minoritatea maghiara”, dupa
cum o pot asocia si cu Vlad Tepes si majoritatea romana” , as adauga urmatoarele
: in ambele cazuri , asocierea ar fi , cel
putin din perspectiva istorica , gresita .
2.
La “Despre edificarea unui grup statuar
dedicat multiculturalismului” :
- Din
motive care tin de evidenta , propunerea mea nu urmarea in nici un fel efectul estetic si nici
nu viza un loc privilegiat , ci un loc specific , respectiv parcul de langa
Biserica Romano-Catolica (cel pe care ati
incercat sa-l botezati , pe șest si cu incalcarea legii , Parcul Petofi Sandor) . In context , invocarea necesitatii organizarii unui “concurs special de
idei si proiecte” (in conditiile in care finalitatea practica a acestor
intreprinderi este binecunoscuta) este derizorie .
Pe
de alta parte , daca tineti neaparat sa edificati un monument-simbol si nu va satisface improvizatia (desi privind la felul in care arata Cetatea si orasul
nu s-ar zice) , nu am nimic impotriva . Lasati bustul lui Petofi acolo unde se
afla (sau , la limita , reamplasati-l de
unde l-ati luat) si faceti oricate “concursuri
speciale de idei si proiecte” doriti .
3.
Punctul d-vs. de vedere relativ la busturile scriitorilor aflate in
curtea fostei Case a Pionierilor musteste de rea credinta . Stiti la
fel de bine ca mine cati copii mai frecventeaza locul si care sunt reperele in
jurul carora cei asemenea d-vs. le “modeleaza
identitatea” .
In
afara de asta , de ce considerati ca Petofi , care a fost si a ramas un simbol pentru maghiari , poate fi si o
“atractie turistica” iar Eminescu nu ?
4.
Remarcabila sinceritatea afirmatiei “Lucrarile de modernizare ale cartierului
A. Saguna nu sunt incheiate, ele
continuand anul acesta si in cei care
urmeaza.” Cu alte cuvinte , exact asta am
afirmat si eu : ati expediat propunerea mea intr-un loc si un viitor incert .
5.
Nu inteleg rostul pomelnicului insirat de d-vs. . Referirea mea viza strict
inexistenta unui “monument (monument , nu
placa comemorativa) care sa exprime recunostinta datorata ziditorilor
Cetatii” .
Inca
ceva : care este statuia
personalitatii germane de care amintiti in pomelnicul d-vs. ? Sau poate ar
trebui sa va intreb daca faceti distinctie intre statuie , bust si efigie ? (Ambele intrebari sunt retorice .)
In
loc de concluzie , imi mentin aprecierile din finalul adresei anterioare , cu
precizarea ca inclin sa exclud indolenta .
Inutilitatea dialogului a devenit atat
de evidenta incat nu mai solicit raspuns .
Sighisoara
25 martie 2013 Staicu Florin
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu