vineri, 22 martie 2013

… si epilog .



Am primit raspuns la adresa prin care solicitam reexaminarea propunerii :


Raspunsul de mai jos il voi inregistra luni . 



                   CATRE
PRIMARIA  MUNICIPIULUI  SIGHISOARA

Subsemnatul Staicu Florin , domiciliat in Sighisoara , str. Manastirii nr. 8 , referitor la cele sustinute de d-vs. in adresa nr. 5.991/IX/1/18.03.2013 , fac , punctual , urmatoarele precizari :

1. La “Despre bustul lui Petofi si motivul reamplasarii lui” :

- Multe , prea multe s-au petrecut in Transilvania inainte de 1918 si in intervalul cuprins intre 1940 si 1944 … Uneori recursul la istorie nu legitimeaza , ci acuza . Si fiindca dovediti apetenta pentru argumentul istoric , de ce nu lamuriti si ce legatura credeti ca are “revolutionarul-poet” cu Sighisoara ?

- In corespondenta dintre noi nu am pus in discutie nici valoarea artistica a bustului realizat de “apreciatul sculptor Romulus Ladea" si nici oportunitatea mutarii acestuia dintr-un loc in altul , ci am propus , pur si simplu , edificarea unui grup statuar dedicat multiculturalismului in jurul bustului acestui “poet-revolutionar” . Grupul statuar ar fi putut sa includa , de exemplu , bustul carturarului sas Stephan Ludwig Roth (cel asasinat in 1848 de camarazii poetului-revolutionar”) .

Chiar daca “s-a considerat ca intrucat in parcul primariei (sic !) se mai afla bustul domnitorului Vlad Tepes iar pe cladirea administratiei o placa comemorativa a episcopului martir Apor Vilmos (alta personalitate reprezentativa pentru Sighisoara , n.m.) , bustul lui Petofi ar fi mai potrivit de amplasat in bastionul cizmarilor (sic !)” , eu am o parere contrara , adica bustul ar fi trebuit sa ramana acolo unde i-a fost locul , sau , mult mai bine , acolo unde se afla in momentul de fata . Argumente in sprijinul parerii mele gasiti in scrierile “revolutionarului-poet” dedicate poporului roman si studiind activitatea revolutionara a acestuia . Prin urmare , nici argumentul cu “s-a considerat ca intrucat” nu-mi pare a fi valid .

- In ceea ce priveste referirile la “obligatiile morale , de onoare” izvorate din “gentlemen’s agreement”-ul incheiat intre “autoritati” si “reprezentantii comunitatii maghiare” , ma abtin (cu greu) de la orice comentariu .  

- In ceea ce priveste sustinerea d-vs. cum ca “daca bustul lui Petofi nu se amplasa (sic !) in bastionul cizmarilor (sic !) el trebuia reamplasat in fata primariei (sic !) , acolo unde a si stat atata vreme fara a leza pe cineva” , ma vad obligat sa resping cu fermitate procesul de intentie pe care mi-l insinuati in contradictie vadita cu propunerea facuta .

Pe de alta parte , nu pot ocoli o intrebare fireasca : de unde stiti d-vs. ca bustul respectiv nu a lezat sensibilitatile nimanui ?

- Relativ la “Asadar, si intr-un caz si in celalalt, ”turistii care ne vor vizita ar putea asocia Sighisoara cu Petofi Sandor si cu minoritatea maghiara”, dupa cum o pot asocia si cu Vlad Tepes si majoritatea romana” , as adauga urmatoarele : in ambele cazuri , asocierea ar fi , cel putin din perspectiva istorica , gresita .

2. La “Despre edificarea unui grup statuar dedicat multiculturalismului” : 
- Din motive care tin de evidenta , propunerea mea nu urmarea in nici un fel efectul estetic si nici nu viza un loc privilegiat , ci un loc specific , respectiv parcul de langa Biserica Romano-Catolica (cel pe care ati incercat sa-l botezati , pe șest si cu incalcarea legii , Parcul Petofi Sandor) . In context , invocarea necesitatii organizarii unui “concurs special de idei si proiecte” (in conditiile in care finalitatea practica a acestor intreprinderi este binecunoscuta) este derizorie .

Pe de alta parte , daca tineti neaparat sa edificati un monument-simbol si nu va satisface improvizatia (desi privind la felul in care arata Cetatea si orasul nu s-ar zice) , nu am nimic impotriva . Lasati bustul lui Petofi acolo unde se afla (sau , la limita , reamplasati-l de unde l-ati luat) si faceti oricate “concursuri speciale de idei si proiecte” doriti .    

3. Punctul d-vs. de vedere relativ la busturile scriitorilor aflate in curtea fostei Case a Pionierilor musteste de rea credinta . Stiti la fel de bine ca mine cati copii mai frecventeaza locul si care sunt reperele in jurul carora cei asemenea d-vs. le “modeleaza identitatea” .

In afara de asta , de ce considerati ca Petofi , care a fost si a ramas un simbol pentru maghiari , poate fi si o “atractie turistica” iar Eminescu nu ?   

4. Remarcabila sinceritatea afirmatiei “Lucrarile de modernizare ale cartierului A. Saguna nu sunt incheiate, ele continuand anul acesta si in cei care urmeaza.” Cu alte cuvinte , exact asta am afirmat si eu : ati expediat propunerea mea intr-un loc si un viitor incert .

5. Nu inteleg rostul pomelnicului insirat de d-vs. . Referirea mea viza strict inexistenta unui “monument (monument , nu placa comemorativa) care sa exprime recunostinta datorata ziditorilor Cetatii” . 

Inca ceva : care este statuia personalitatii germane de care amintiti in pomelnicul d-vs. ? Sau poate ar trebui sa va intreb daca faceti distinctie intre statuie , bust si efigie ? (Ambele intrebari sunt retorice .)   

In loc de concluzie , imi mentin aprecierile din finalul adresei anterioare , cu precizarea ca inclin sa exclud indolenta .

Inutilitatea dialogului a devenit atat de evidenta incat nu mai solicit raspuns .
   
   Sighisoara
25 martie 2013                                                     Staicu Florin
 

Niciun comentariu: